ASIGURAREA PRIVIND RAMBURSAREA CHELTUIELILOR DE
REPATRIERE SI / SAU A SUMELOR ACHITATE DE CĂTRE TURIST,
ÎN CAZUL INSOLVABILITĂłII SAU FALIMENTULUI AGENłIEI DE
TURISM
Conditii de asigurare
1. DEFINITII
1.1. AgenTia de turism - unitatea specializată care oferă si vinde pachete de servicii turistice sau componente ale
acestora.
1.2. Asiguratul - societatea comercială înregistrată în România, titulara licenTei de turism pentru agenTia de
turism.
1.3. Beneficiarul - turistul.
1.4. Cheltuielile de repatriere - cheltuielile efectuate de turist după întreruperea de către Asigurat a derulării
contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, pentru ca turistul să se poată întoarce la punctul
original de plecare din România, în condiTii de confort si preT similare celor contractate.
1.5. Contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice - acordul de voinTă dintre Asigurat si turist care
are ca obiect cumpărarea unui pachet de servicii turistice de către turist si eliberarea documentelor de plată si a
documentelor de călătorie de către Asigurat.
1.6. Dauna - prejudiciul financiar suferit de turist.
1.7. Debitul - sumele achitate si/sau cheltuielile de repatriere. În cazul în care plata de către turist a serviciilor
contractate cu agenTia de turism a fost facută în lei, debitul se actualizează în funcTie de rata inflaTiei.
1.8. Despăgubirea - suma datorată de Asigurător Beneficiarului în urma producerii evenimentului asigurat.
1.9. Evenimentul asigurat - neplata debitului de către Asigurat ca urmare a insolvabilităTii sau falimentului
acestuia.
1.10. Falimentul - procedura judiciară de executare silită a bunurilor din averea Asiguratului, în scopul acoperirii
datoriilor comerciale ale acestuia.
1.11. Insolvabilitatea - situaTia în care Asiguratul nu achită debitul în termen de 15 (cincisprezece) zile
calendaristice de la primirea de către acesta a documentelor justificative de la turist sau întrerupe unilateral
acordarea serviciilor.
1.12. LicenTa de turism - documentul prin care se atestă capacitatea Asiguratului de a comercializa servicii
turistice în condiTii de calitate si siguranTă pentru turisti.
1.13. Pachetul de servicii turistice: combinaTia prestabilită a cel puTin două din următoarele trei grupe de servicii,
cu condiTia ca durata neîntreruptă a acestora să depăsească de 24 ore sau să cuprindă o înnoptare, si anume
transport, cazare si alte servicii, fără legătură cu transportul sau cazarea sau care nu sunt accesorii ale acestora
si care reprezintă o parte semnificativă a pachetului de servicii turistice, cum ar fi: alimentaTie, tratament balnear,
agrement si alte asemenea.
1.14. Sumele achitate - contravaloarea serviciilor turistice neprestate turistului – servicii plătite de acesta în
conformitate cu contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice încheiat cu Asiguratul.
1.15. Turistul - orice persoană care cumpără sau se angajează să cumpere pachetul de servicii turistice –
contractant principal – sau orice altă persoană în numele căreia contractantul principal se angajează să cumpere
pachetul de servicii turistice – alTi beneficiari – sau orice persoană în favoarea căreia contractantul principal sau
alTi beneficiari cedează pachetul de servicii turistice – cesionarul.
2. OBIECTUL POLIłEI DE ASIGURARE
2.1. Obiectul prezentei poliTe de asigurare este acoperirea de către Asigurător a riscului de neplată a debitului pe
care îl are Asiguratul faTă de turisti (beneficiarii asigurării), cauzat de neexecutarea integrală sau parTială a
contractelor de comercializare a pachetului de servicii turistice încheiate cu acestia, în cazul insolvabilităTii sau
falimentul Asiguratului.
2.2. Asigurătorul acceptă ca, în schimbul primei de asigurare încasate de la Asigurat, să garanteze turistilor –
beneficiari ai asigurării – plata debitelor în cazul insolvabilităTii sau falimentului Asiguratului.
3. EXCLUDERI
Asigurătorul nu datorează despăgubiri pentru:
a) daune rezultate din alte cauze decât insolvabilitatea sau falimentul Asiguratului;
b) alte sume solicitate de turist în afara celor privind cheltuielile de repatriere si/sau a sumelor achitate de
către acesta;
c) cheltuielile efectuate de turist înainte de începerea derulării contractului de comercializare a pachetului de
servicii turistice, care nu sunt incluse în preTul pachetului de servicii turistice (taxa de viză, vaccinări, taxe
de aeroport);
d) sumele achitate de către turist, pe care Asiguratul nu este obligat să le restituie conform contractului de
comercializare a pachetului de servicii turistice;
e) daune generate de forTa majoră invocată de Asigurat, dovedită cu documente emise de autorităTile
publice competente. Prin caz de forTă majoră se înTeleg împrejurările care au intervenit după încheierea
contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, ca urmare a unor evenimente
extraordinare, neprevăzute si inevitabile pentru părTi;
f) fraudă, rea-intenTie sau rea-credinTă din partea turistului sau a reprezentanTilor acestuia;
g) daune rezultate din orice consecinTă a războiului, invaziei, actelor de agresiune străină (fie că războiul
este declarat sau nu), război civil, rebeliune, revoluTie, insurecTie, lovitură de stat;
h) daune rezultate din vina turistului.
4. SUMA ASIGURATĂ
Suma asigurată reprezintă limita răspunderii pe care Asigurătorul o are pentru turistii agenTiei de turism până în
limita acesteia.
5. PERIOADA DE ASIGURARE SI PERIOADA DE RĂSPUNDERE
5.1. Perioada de asigurare este menTionată în poliTa de asigurare.
5.2. Perioada de răspundere, în cazul fiecărui contract de comercializare a pachetului de servicii turistice, începe
la data semnării respectivului contract.
5.3. Răspunderea, în cazul fiecărui contract de comercializare a pachetului de servicii turistice, încetează în una
din următoarele situaTii, indiferent care dintre acestea intervine mai întâi:
a) finalizarea derulării pachetului de servicii turistice, conform contractului respectiv;
b) rezilierea contractului respectiv;
c) plata integrală a debitului de către Asigurat sau de către un terT; în cazul plăTii parTiale răspunderea
Asigurătorului se diminuează în mod corespunzător;
d) plata despăgubirii datorate de către Asigurător.
6. PRIMA DE ASIGURARE
6.1. Cota de primă de asigurare este precizată în poliTa de asigurare si se aplică la suma asigurată.
6.2. Prima de asigurare este plătită în aceeasi monedă în care este exprimată suma asigurată.
7. FRANSIZA
7.1. Fransiza este partea de risc rămasă în răspunderea turistului, exprimată în procente din suma asigurată, si
se deduce din fiecare daună.
7.2. Fransiza este precizată în poliTa de asigurare.
8. OBLIGAłIILE ASIGURATULUI
8.1. Asiguratul are obligaTia de a plăti prima de asigurare.
8.2. Asiguratul are obligaTia de a informa turistul în legătură cu condiTiile de asigurare privind rambursarea
sumelor achitate de către turist si/sau a cheltuielilor de repatriere.
8.3. Asiguratul are obligaTia de a întocmi contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice în
conformitate cu prevederile legale în vigoare.
8.4. Asiguratul are obligaTia de a informa Asigurătorul în legătură cu orice modificare intervenită în unul din
următoarele elemente: denumire, formă juridică, sediu, telefon, structura acTionariatului, licenTa de turism, brevete
de turism.
9. OBLIGAłIILE ASIGURĂTORULUI
9.1. Asigurătorul are obligaTia de a plăti despăgubirea pe baza documentelor justificative menTionate la art. 10.6,
în condiTiile prezentei poliTe de asigurare; despăgubirea se face în moneda contractului de comercializare a
serviciilor turistice.
9.2. În cazul în care plata de către turist a serviciilor contractate cu agenTia de turism a fost făcută în lei,
despăgubirea se actualizează în funcTie de rata inflaTiei.
10. CONSTATAREA DAUNELOR SI PLATA DESPĂGUBIRILOR
10.1. În cazul în care Asiguratul nu efectuează repatrierea turistului, turistul are obligaTia de a anunTa imediat
Asigurătorul prin telefon, fax sau e-mail. În această situaTie, Asigurătorul nu are obligaTia de a achita imediat
contravaloarea cheltuielilor de repatriere, ci de a o rambursa după întoarcerea turistului în România, în condiTiile
prezentei poliTe de asigurare.
10.2. În cazul în care turistul solicită de la Asigurat rambursarea sumelor achitate si/sau a cheltuielilor de
repatriere, acesta trebuie să trimită documentele justificative către Asigurat prin scrisoare recomandată cu
confirmare de primire. Turistul are obligaTia de a păstra fotocopii după respectivele documente justificative.
Turistul poate solicita Asiguratului rambursarea sumelor achitate si/sau a cheltuielilor de repatriere, în termen de
15 (cincisprezece) zile calendaristice de la data încheierii derulării pachetului de servicii turistice sau de la data
repatrierii.
10.3. Turistul are obligaTia de a notifica Asigurătorul, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în
legătură cu solicitarea adresată Asiguratului privind rambursarea sumelor achitate si/sau a cheltuielilor de
repatriere, în termen de 5 (cinci) zile calendaristice de la data confirmării de primire prevăzute la art. 10.2.
10.4. În cazul în care, în termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la data confirmării de primire a
documentelor justificative de către Asigurat, turistul nu a primit sumele solicitate de la Asigurat, are loc
evenimentul asigurat.
10.5. În termen de 10 (zece) zile calendaristice de la data producerii evenimentului asigurat, turistul are obligaTia
de a transmite Asigurătorului, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, cererea de despăgubire
însoTită de documentele justificative.
10.6. Documentele justificative constau în principal în:
a) contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice;
b) confirmările de primire precizate la pct. 10.2, 10.3 si 10.5;
c) fotocopiile documentelor de plată a avansului (chitanTe, ordine de plată etc), în cazul cererilor de
rambursare a sumelor achitate de turist;
d) fotocopiile de pe documentele de transport si cazare, în cazul cererilor de rambursare a cheltuielilor de
repatriere.
10.7. Despăgubirea nu poate depăsi suma achitată de turist în contractul de comercializare a pachetului de
servicii turistice, precum si sumele necesare repatrierii acestuia, cu respectarea prevederilor pct. 9.2.
10.8. Din despăgubire se scade fransiza menTionată pe poliTă.
10.9. Despăgubirea va fi plătită în termen de 30 (treizeci) de zile calendaristice de la data primirii de către
Asigurător a documentelor justificative de la turist.
10.10. În cazul în care după plata despăgubirii Asiguratul plăteste debitul către turist, turistul are obligaTia de a
restitui Asigurătorului despăgubirea primită, în termen de 5 (cinci) zile lucrătoare de la data primirii de la Asigurat
a sumelor reprezentând debitul.
11. DISPOZITII FINALE
11.1. Prin plata despăgubirii si în limita acesteia, Asigurătorul se subrogă în toate drepturile turistului împotriva
Asiguratului si este mandatat să folosească toate mijloacele legale pentru executarea silită a Asiguratului.
11.2. Asigurătorul are dreptul de a rezilia prezenta poliTă în cazul retragerii licenTei de turism a Asiguratului de
către autoritatea competentă. Asigurătorul este răspunzător în continuare exclusiv pentru contractele de
comercializare a pachetelor de servicii turistice încheiate înainte de data rezilierii.
11.3. Asigurătorul are dreptul de a suspenda prezenta poliTă în oricare din următoarele cazuri:
- suspendarea de către autoritatea competentă a licenTei de turism aferente Asiguratului;
- nerespectarea obligaTiilor asumate de Asigurat prin prezenta poliTă de asigurare.
Asigurătorul este răspunzător în continuare exclusiv pentru contractele de comercializare a pachetelor de servicii
turistice încheiate înainte de data suspendării.
11.4. Prezentele clauze contractuale sunt completate cu prevederile legale în vigoare.
11.5. Orice litigiu rezultat din interpretarea si/sau din executarea prezentei poliTe de asigurare se soluTionează pe
cale amiabilă sau, dacă nu este posibil astfel, de către instanTele de judecată competente din România.